چگونه تدوینگر حرفه ای شویم؟

 

 

 


قدم اول:

یادگیری را شروع کنید
پریمیر یا ادیوس؟


قدم دوم:

وارد میدان شوید
مراحل کلی تدوین


قدم سوم:

وارد بازار کار شوید
با دیگر تدوینگرها ارتباط داشته باشید
در یک شرکت فیلم‌سازی و تیزرسازی دستیار شوید
وارد صنف تدوینگران شوید

 

 

 

  چگونه تدوینگر حرفه ای شویم؟  

 


آیا تا به حال برایتان پیش آمده که با دیدن فیلم‌های جذاب اکشن یا حتی رومانتیک به این فکر کنید که چطور این فیلم تدوین شده است؟ یا تا به حال شده که تیزرهایی را ببینید که به شدت مخاطب را برای دیدن فیلم به وجد می‌آورند و دوست داشته باشید که شما هم از این تیزرها بسازید؟ خب در این صورت شما مهم‌ترین شرط شروع تدوینگری، یعنی علاقه را دارید.

 

اگر کاری را برای خودتان انتخاب کنید که به آن علاقه دارید، احتمالاً وقتی مشغول کار هستید به خودتان می‌آیید و می‌بینید که ساعت‌هاست پای سیستم نشسته‌اید. در واقع دیگر کار برایتان مقوله‌ای خسته‌کننده و عذاب‌آور نخواهد بود. بنابراین قبل از هر چیزی اول به این فکر کنید که آیا واقعاً تدوین ویدئوها و فیلم‌های یا ساخت تیزرهای تبلیغاتی برایتان هیجان‌آور است؟ آیا این پتانسیل را دارید که دائماً به دنبال یادگیری ترفندها و تکنیک‌های جدید تدوین باشید؟

اگر پاسختان مثبت است، بیایید در پاسخ به سؤال چگونه تدوینگر حرفه ای شویم، ۳ مرحله مهم را مرور کنیم.

 

 

  چگونه از تدوین پول دربیاوریم  

 

 

قدم اول:

یادگیری را شروع کنید
حالا که علاقه خود را پیدا کرده‌اید، تبریک می‌گوییم! الآن وقت آن است که به سراغ یادگیری بروید.

به عنوان یک تدوینگر حرفه ای، حالت ایدئال این است که چندین نرم‌افزار را با هم بلد باشید. در این صورت است که می‌توانید بهترین عملکرد و نمونه کار رو به مشتری یا کارفرما اراده بدهید.

مهم‌ترین این برنامه‌ها عبارت‌اند از:

پریمیر یا ادیوس یا هر دو
فتوشاپ
افترافکت


البته برنامه اصلی برای تدوین ویدئوها، Premiere یا ادیوس است. اما گاهی لازم است تکنیک‌های پیچیده‌تری را روی ویدئویتان پیاده کنید که در این صورت باید کار را در افتر افکت پیش ببرید. همینطور شاید لازم باشد که بعضی عکس‌ها یا لوگوها را قبل از استفاده از آنها در ویدئو، ادیت کنید. در این صورت هم به فتوشاپ نیاز دارید.

 

حتما بخوانید!  آموزش عوض کردن رنگ بخشی از فیلم با پریمیر
در واقع یادگیری پریمیر، اولین قدمی است که باید بردارید. بعد بهتر است کم کم به سراغ یادگیری گزینه‌های دیگر بروید (البته اگر می‌خواهید تبدیل به یک تدوینگر حرفه ای شوید. در غیر این صورت خود پریمیر کافیست تا یک ادیتور مبتدی باشید).

 

در ادامه مسیر چگونه تدوینگر حرفه ای شویم، بعد از یادگیری برنامه‌های بالا، می‌توانید یک قدم بزرگ‌تر برای حرفه‌ ای شدن بردارید و به سراغ یادگیری برنامه‌های زیر بروید:

Nuke
Maya
Cinema4D


علاوه بر نرم‌افزارها، به عنوان یک ادیتور حرفه‌ ای باید همواره دانش خودتان را خودت در زمینه گرافیک و فیلم‌سازی بالا ببرید و در مباحثی مثل (رنگ‌ها، نورها و سایه‌ها، اشکال، خطوط و … ) عمیق‌تر شوید. برای یادگیری این مباحث، می‌توانید به راحتی در فضای وب جست‌و‌جو کنید. برای مثال در مجله مجموعه خانه فتوشاپ، می‌توانید به انواع و اقسام آموزش‌های رایگان دنیای گرافیک و سینمای دیجیتال دسترسی داشته باشید.

 

 

   چگونه تدوینگر حرفه ای شویم   

 

   پریمیر یا ادیوس؟   

 


شاید بپرسید که کدام برنامه را اول یاد گیریم؟ پریمیر یا ادیوس؟ خب به طور کلی اگر قرار است بین پریمیر و ادیوس یکی را انتخاب کنید، به سراغ پریمیر بروید. اما باز هم اگر بخواهیم در یک نگاه خلاصه این دو برنامه را دقیق‌تر مقایسه کنیم، باید گوییم که:

برای ساخت تیزر، ویدیوهای DVD، موزیک ویدیو، تیزر عروسی و تبلیغاتی و … ادیوس بهتر است.
برای جلوه‌های ویژه پریمیر بهتر است (دقت کنید که پریمیر با افتر افکت مچ می‌شود؛ اما ادیوس این قابلیت را ندارد).

 


از طرف دیگر:

پریمیر نسبت به ادیوس، دارای پلاگین‌های بیشتر، تنظیمات صوت حرفه‌ای‌تر، تنظیمات رنگ بیشتر و فرمت‌های خروجی متنوع‌تر است.

باز هم تأکید می‌کنیم که بهتر است هر دو برنامه را یاد بگیرید تا بسته به نیازهای پروژه، گزینه ایدئال را انتخاب کنید.

قدم دوم: وارد میدان شوید
حالا که نرم‌افزار ها را در مسیر چگونه تدوینگر حرفه ای شویم یاد گرفتید، دیگر باید ترس و نگرانی را کنار بگذارید و وارد میدان شوید.

 

 

به عنوان اولین قدم‌ها:

اخبار روز سینمای دنیا را دنبال کنید
تیزر فیلم‌‍‌ها را با دقت ببینید
با دنیای فیلم‌برداری و سینما بیشتر و بیشتر آشنا شوید
شروع کنید و برای فیلم‌هایی که می‌بینید، تیزر بسازید. یا حتی سعی کنید یک تیزر را عیناً بسازید. با این کار هم دستتان راه میفتد و هم می‌‎توانید همین تیزرها را به عنوان نمونه‌کار در رزومه‌تان قرار دهید.

 


   مراحل کلی تدوین   


همینجا باید اشاره کنیم که فرآیند تدوین، به طور کلی سه مرحله دارد که در ادامه می‌بینیم. این را هم گوشه ذهن خود داشته باشید که فیلمبردار موقع فیلمبرداری، پلان‌های مختلفی را می‌گیرد که احتمالاً بسیاری از آنها به درد شما نمی‌خورد. اما در اغلب اوقات، خود کارگردان هم کنار شما روی فرآیند تدوین نظر می‌دهد.

 


مرحله Assembly:

در این مرحله تدوینگر تنها پلانها را کنار هم می‌گذارد.
 هیچ برش یا تریمی روی فیلم و پلان نمی‌زند.
پلان‌ها فقط منظم می‌شوند و کنار هم قرار می گیرند.

 


مرحله Rafcut:

موقع فیلمبرداری در ابتدای و انتهای هر پلان، مقدار بیشتری از چیزی که واقعاً لازم است فیلمبرداری می‌شود تا برش و تدوین راحت تر شود. کار یک تدوینگر در این مرحله این است که این قسمت‌ها را برش بزند.

 

 

مرحله Finecut:

ار آخرین مراحل تدوین است.
در این مرحله فیلم‌ها برش می‌خورند و کنار هم قرار می‌گیرند.
تکنیک‌های تدوین روی فیلم اعمال می‌شود.
در این مرحله می‌توانید از کارگردان فیلم کمک بگیرید و نظر او را هم در فرایند تدوین دخیل کنید.

 

 

   قدم سوم: وارد بازار کار شوید   


حالا که نرم‌افزارها را خوب یاد گرفته‌اید و چندین نمونه کار قوی هم برای خودتان درست کرده‌اید، وقت آن است که وارد بازار کار شوید. اما در این مرحله باید به فکر چند کار مهم باشید:

با دیگر تدوینگرها ارتباط داشته باشید.
سعی کنید تا جای ممکن با همکاران خود، یعنی دیگر تدوینگران در ارتباط باشید، با آنها تبادل اطلاعات کنید و در بعضی پروژه‌ها برای همکاری اعلام آمادگی کنید. با این این کار اسم شما و نمونه کارهایتان دهن به دهن می‌چرخد و طبیعتاً کسب و کار و درآمدتان رونق پیدا خواهد کرد.

 

 

در یک شرکت فیلم‌سازی و تیزرسازی دستیار شوید.
یادتان باشد که در ابتدای کار احتمالاً مدتی (چند ماه یا چند سال، بسته به شرایط و روند یادگیریتان) باید به عنوان دستیار تدوین کار کنید و تجربه کسب کنید. اگه همکارتان تدوینگر دلسوزی باشد، او هم سعی می‌کند تجربیات خود راب ا شما به اشتراک بگذارد تا مسیر پیشرفت را برایتان فراهم کند.


وارد صنف تدوینگران شوید.
عضویت و وارد شدن به صنف تدوینگران، به غیر از شخصیت و پرستیژی که به تخصص شما می‌دهد، باعث می‌شود که زمینه بیشتری برای آشنایی با تدوینگران حرفه‌ای برایتان فراهم شود. برای عضویت در این صنف، می‌توانید وارد سایت تدوینگران خانه سینما شوید.

 

 

   سخن آخر   


امیدواریم با مطالعه این راهنما، پاسخ چگونه تدوینگر حرفه ای شویم را گرفته باشید و نقشه این راه برایتان کاملاً روشن شده باشد. فراموش نکنید که در این مسیر باید همیشه دو ابزار تلاش و پشتکار را با خود داشته باشید.