مستند علمی آموزشی

 

مستندهای علمی عامه پسند یک ژانر سینمایی است که اطلاعات، آموزش و سرگرمی را با هم ترکیب می‌کند. آنها داستان‌ها، اکتشافات و پدیده‌های جذابی را به ما نشان می‌دهند که اغلب از توجه ما دور می‌شوند.
خب، راستش را بخواهید، همه این نوع مستند را دوست ندارند، اما شاید برای لحظه‌ای توجه مخاطب را به چند مورد از بهترین‌هایی جلب شود که پس از تماشای آنها، نگاه بیننده به جهان را تغییر می‌دهد.


همچنین دیدن این جنس مستند‌ها ایده عالی برای خانواده‌ها است که فرزندان کوچکتر خود را که این روزها همیشه مشتاق این نوع سرگرمی‌ها نیستند، آموزش دهند. برخی از مستندها زندگی را متحول می‌کنند و دیدگاه مخاطب را نسبت به جهان تغییر می‌دهند. مستند برای کسانی است که در مورد جنبه‌های مختلف جهان کنجکاو هستند و چشم اندازی جدید را دنبال می‌کنند.


بر این اساس فیلم های علمی از طریق تمرکز علمی روی موضوعات و تبدیل دستاورد های علمی به مستند یا روایت مستند، شناخته می شوند. برخی  منتقدان، فیلم مردم نگاری را هم اثری علمی می شناسند که مستلزم پژوهش روشمند است. در این آثار پژوهش بر نظریه شخصی مستند ساز می چربد. چنین فیلمی برای مخاطبِ هدف  ساخته می شود.

 

برخی فیلم های حیات وحش، آثار علمی محسوب می شوند که تولیدشان بر مبنای  یافته های عالمان است. به عبارت دیگر پژوهش در راز ها و دستاورد های علمی به مستند نامه و تصویر تبدیل شده است. این نوع فیلم  به پرسش هایی مثل کوانتوم چیست؟ به شیوه ای هنری پاسخ می گوید. هر نوع تفسیری  حاصل پژوهش علمی است.

زیبایی شناسی فیلم علمی، بکارگیری ابزار و  دوربین های مناسب هر علم را توصیه می کند. تاریخ علم و چهره پردازی عالمان نیز از زیر مجموعه های مستند علمی است.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها